بهینه
1 – اجزائ مکانیکی 2 – اجزاء الکتریکی اجزاء و قسمتهای مکانیکی جارو برقی 1 – بدنه جارو برقی بدنه جارو برقی ها با یکدیگر متفاوت می باشد که بسته به نوع و اندازه و کارخانه سازنده به شکلهای گوناگون ساخته می شود و خود بدنه نیز از دو قسمت اساسی تشکیل شده است الف - قسمت موتوری – سیم جمع کن –لامپ خبر و .... ب - جایگاه و ظرف مخصوص کیسه زباله لازم به ذکر است که این دو قسمت توسط یک فیلتر مخصوص از هم جدا می شود که وظیفه فیلتر جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار ی که توسط جارو برقی مکیده می شود به داخل بدنه و موتور می شود 2 – فیلتر 3 – سیم جمع کن سیم جمع کن بین اجزاء مکانیکی و الکتریکی مشترک می باشد وجود سیم جمع کن چند مزیت خاص دارد الف – در هنگام کار یا خاموش و رو شن بودن ،عمل جابجایی و انتقال را سریعتر می کند ب – خطر آسیب دیدن به کابل و سیم را کاهش می دهد ج – از نظر زیبایی جارو برقی تاثیر دارد اساس کار سیم جمع کن به شرح زیر می باشد انتهای سیم را بط جارو برقی در داخل سیم جمع کن قرار دارد و به کنتاکتهای ی که به ریل های دوار مسی متصل می باشد ،وصل می شود که این ریل ها روی چرخ قرقره سیم جمع کن قرار میگیرد که با کشیدن کابل توسط شخص به همراه چرخ دور زده و به گردش در می آید جهت مرتبط نگاهداشتن برق موتور جارو برقی ، هنگام کشیدن کابل و حتی به هنگام حرکت جارو برقی با این قسمت در تمامی لحظات ارتباط شاخکهای ثابت که یک یاز آنها به ریل پایین متصل می باشد باید حفظ نمود . این شاخک حالت فنری دارند و جمع کردن سیم را مسیر می کنند و از طرف دیگر فاز و نول را دریافت می نماید و به داخل موتور و جارو برقی ارسال می دارند . نکته : در بیشتر جارو برقی ها یک نمایشگر وضعیت مکش وجود دارد که وضعیت داخل کیسه زباله و نیز مکش دستگاه را مشخص می کند . اجزاء و قسمتهای الکتریکی جارو برقی موتور جارو برقی از نوع یونیور سال می باشد که مهمترین جزءو گرانترین آن می باشد . دور موتور را به دو روش زیر می توان کنترل کرد که توسط آن می توان از موتور توانهای مختلفی گرفت الف – توسط یک جزء الکتریکی به نام دیمر ب – توسط خروجیهای متفاوت در بالشتکها در جارو برقی ها از یک کلید دو حالته (روشن و خاموش ) و گاهی لامپ استفاده می شود که این کلید روی بدنه و سر راه فاز یا نول اصلی دستگاه قرارگرفته و از نوع فشاری می باشد ولی لامپ در بیشتر جارو برقی ها با وصل دوشاخه به پریز برق روشن می شود که نشان دهنده آماده بودن دستگاه جهت کار می باشد بعضی از جارو برقی ها علاوه بر کلید بالای دارای یک کلید روی لوله مکنده دستگاه می باشد که این امکان را به شخص می دهد که عمل روشن و خاموش یا تنظیم قدرت مکش جارو را از همان نقطه انجام دهد که البته اینگونه جارو ها باید به یک ترانس ایزوله مجهز باشند وجود این ترانس در جارو برقی دو مزیت عمده دارد الف – احتمال برق گرفتگی در حال کار با جارو برقی (به علت پایین بودن ولتاژ ترانس ایزوله و کلید آن )بسیار کم می شود ب – سیمهای استفاده شده جهت مرتبط کردن کلید و رله بسیار نازک می باشند لازم به ذکر است که در بعضی از جارو برقی ها از اورلود (فیوز حرارتی )مخصوص استفاده شده است که که این فیوز زمانی که کیسه زباله پر می شود عمل کرده و برق موتور را قطع می کند و شخص متوجه پر شدن کیسه زباله می نماید که اگر زباله ها خالی نگردد و شخص چند لحظه بعد دوباره موتور را روشن کند مجدداَ از این فیوز مدار را قطع کرده و باعث خاموش موتور می شود و این عمل را تا خالی شدن کیسه زباله ادامه خواهد داد . عیوب احتمالی در جارو برقی الف – جارو برقی اصلاَ روشن نمی شود 1 – پریز برق ندارد و یا سیمهای رابط و دوشاخه معیوب می باشند 2 – کلید روی جارو برقی خراب است . 3 – ممکن است که سیم جمع کن مورد داشته باشد 4 – مدار موتور مورد داشته باشد و یا موتور سوخته باشد 5 – ممکن است رله دستگاه سوخته باشد ب – موتور خوب کار میکند ولی مکش جارو برقی کم و ضعیف است 1 – فیلتر چارو برقی بیش از حد کثیف شده است 2 – کیسه زباله پر شده است 3 – لوله های رابط سوراخ و یا مسدود شده است ج – جارو برقی روشن است ولی موتور آن قدرت جندانی ندارند . 1 – یاتاقانها و یا زغالها خراب و معیوب می باشد 2 – کلکتور موتور کثیف شده است 3 - ممکن است موتور نیم سوز شده باشد د – جارو برقی کار می کند ولی در هنگام کار صدای زیادی تولید می کند 1 – ممکن است بلبرینگها و یا بوشهای موتور جارو برقی معیوب شده باشند 2 – پروانه موتور خراب می باشد نظرات شما عزیزان:
آخرین مطالب نويسندگان پيوندها ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]()
![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |